Wij plaatsen cookies om deze website naar behoren te laten functioneren, campagnes op jouw voorkeuren af te stemmen en de website te analyseren.
Waterlinieviaduct Utrecht
Het Waterlinieviaduct, gebouwd in 1937. Na bijna 90 jaar blootstelling aan weer, verkeer en strooizout vertoont het viaduct tekenen van veroudering. Eén van de grootste bedreigingen is chlorideschade: zouten die doordringen in het beton en de stalen wapening aantasten. Dit proces ondermijnt de constructieve veiligheid en maakt gericht onderhoud noodzakelijk.




Rick Horst Uitvoerder
Vakgebied Beton- en waterbouw
Locatie Utrecht
Status project In uitvoering
Kloppen, luisteren, weten: de inspectie
Voordat we overgaan tot herstel, voeren we een inspectie uit. Hierbij wordt het beton handmatig onderzocht door erop te kloppen. Een hol geluid betekent dat het beton loszit van de wapening, waardoor de constructie minder veilig kan zijn. Dit is een methode om verborgen schade op te sporen en te bepalen waar ingrijpen nodig is.


Terug naar de Kern
Waar schade is vastgesteld, wordt het aangetaste beton gesaneerd tot op het gezonde materiaal. Vervolgens wordt de blootgelegde wapening grondig gereinigd om roest en vuil te verwijderen. Ter voorkoming van verdere corrosie brengen we een speciale wapeningprimer aan. Deze beschermende laag vormt een barrière tegen vocht en zouten en verlengt zo de levensduur van het staal.
Na het aanbrengen van de primer starten we met de betonreparatie. Hiervoor gebruiken we een reparatiemortel die in één of meerdere lagen wordt aangebracht, afhankelijk van de diepte van de schade. Soms zijn twee of drie lagen nodig om de oorspronkelijke vorm en sterkte te herstellen. Elke laag wordt zorgvuldig aangebracht en afgewerkt.


Hersteld voor de jaren die komen
Met deze aanpak zorgen we voor een duurzaam herstel van het Waterlinieviaduct, zodat het weer jarenlang veilig gebruikt kan worden. Door tijdig onderhoud uit te voeren in opdracht van de gemeente Utrecht, blijft dit historische viaduct behouden voor de toekomst.



